Potentiaali-hankkeessa kehitetään sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisen ohjauksen toimintamallia ja työvälineitä opetus- ja ohjaushenkilöstölle ja kytketään ne osaksi uraohjausta. Hankkeen kohderyhmänä on sekä ohjauspalveluita tarjoavien tahojen henkilökunta (kuten Ohjaamot, TE-toimistot) että yläkoulujen ja toisen asteen oppilaitosten opettajat ja ohjaajat. Hankkeessa edistetään myös opiskelijoiden ja asiakkaiden osaamisidentiteetin kehittymistä ja kykyä nähdä vaihtoehtoisia urapolkuja.
Kevään ja syksyn 2020 aikana Potentiaalihankkeessa haastateltiin opetus- ja ohjaustyön ammattilaisia. Haastattelutiedonkeruun tietosuojaselosteen löydät tästä.
- Lue Potentiaali-hankkeen verkkosivuilta ohjaajien ja opettajien kokemuksia korona-ajan etäopetuksesta ja -ohjauksesta.
- Lue myös siitä, miten ohjaajat ja opettajat edistävät tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta työssään.
- Lue alkukartoituksen ensimmäinen kirjoitus siitä, mitä sukupuolen mukainen segregaatio on, miksi se on ongelma ja miten stereotypiat siihen liittyvät
- tai viides kirjoitus aikaisempien kehittämishankkeiden arvioinneista.
Hankkeen perustiedot
Hankkeen taustalla on kysymys segregaatiosta eli koulutus- ja ammatinvalintojen vahva sukupuolittuminen nais- ja miesenemmistöisille aloille. Vahvinta segregaatio on toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Suomessa segregaatio on pysynyt lähes samana 1970-luvulta saakka ja työmarkkinat ovat EU-maiden vertailussa viidenneksi voimakkaimmin sukupuolittuneet. (Tilastokeskus, Purkutalkoot-hankkeen Policy Brief, VNK 18/2018.)
Eriytyminen miesten ja naisten aloihin näkyy muun muassa mies- ja naisenemmistöisten alojen palkkaeroina sekä miesten ja naisten erilaisina urapolkuina. Henkilökohtaisella tasolla yksilö ei pääse hyödyntämään koko potentiaaliaan, jos hän ei koe voivansa hakeutua jollakin alalle esim. sukupuolensa takia. Kansantaloudellisesti segregaatio voi ilmetä esimerkiksi kohtaanto-ongelmana, jossa työpaikat ja työntekijät sijoittuvat alueellisesti eri paikkoihin. Monilla aloilla hyödyttäisiin myös monipuolisemmasta työntekijöiden kirjosta, mikä voisi tuottaa alalle uudenlaisia näkökulmia ja työskentelytapoja.
Avainasemassa segragaation purkamisessa ovat ohjaajat ja opettajat, joiden kanssa opiskelija tai asiakas pohtii opintojaan ja uraansa eri koulutusasteilla sekä erilaisissa ohjauspalveluissa. Potentiaali-hankkeessa kartoitetaan ohjauksen ongelmakohtia ja kehitetään työskentelymenetelmiä ja välineitä, joiden avulla segregaatiota ylläpitäviä ajatusmalleja ja toimintatapoja on mahdollista purkaa. Kehitystyötä tehdään yhdessä eri yhteistyökumppaneiden ja oppilaitosten kanssa.
Nuorisotutkimusseura toteuttaa hanketta yhteistyössä Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen (koordinoija), Hämeen ammattikorkeakoulun (AOKK), Oulun ammattikorkeakoulun (AOKK), Jyväskylän ammattikorkeakoulun (AOKK) sekä Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiön (OTUS) kanssa.
Hankkeen kokonaisbudjetti on 871 425 euroa. Hanketta osarahoittaa Sosiaali- ja terveysministeriö ohjelmasta Kestävää kasvua ja työtä 2014–2020 (toimintalinja 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus ja erityistavoite 8.1. Työ- ja koulutusurien sukupuolenmukaisen eriytymisen lieventäminen).
Hankkeen tutkijat
Tutkijoina hankkeessa työskentelivät tutkimusjohtaja Sinikka Aapola-Kari ja tutkija Jenni Lahtinen.
- Aloitusvuosi:
- 2019
- Lopetusvuosi:
- 2021