Hyppää sisältöön

Kokonaiskuva demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen käytänteistä alkaa hahmottua

allianssi-logo-
Nuorisotutkimusseura/ Nuorisotutkimusverkosto -logo
Koordinaatti -logo-

På svenska | Davvisámi

Demokratia ja ihmisoikeudet ovat suomalaisen yhteiskunnan tukipilareita – mutta miten niitä voidaan opettaa? Miten lapsia ja nuoria tuetaan toimimaan aktiivisesti, uusin tavoin ja oivaltavasti paremman yhteiskunnan puolesta?

Demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen tila -hanke kartoittaa ja levittää tietoisuutta päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävästä demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksesta. Tietoa on saatu yli sadasta hankkeesta tai käytännöstä, joista suurin osa käsittelee demokratiakasvatusta. Esimerkkejä on päiväkodeista toisen asteen koulutukseen ja siviilipalvelukseen.

Demokratiakasvatuksesta koossa monipuolisesti esimerkkejä

“Demokratiakasvatuksen kirjo näyttäytyy erittäin laajana. Valmiita malleja on paljon. Niitä voi soveltaa eri toimintaympäristöissä ja tilanteissa. Toisaalta on hyvä tiedostaa, kuinka usein kyse on myös vaikuttamisesta eikä vain vaikuttamisesta puhumisesta”, toteaa hankkeen päävastuullinen erikoistutkija Anu Gretschel Nuorisotutkimusverkostosta.

Ihmisoikeuskasvatuksen tunnistaminen on vaikeampaa

Ihmisoikeuskasvatuskäytänteiden jaottelu on hankalampaa, koska ihmisoikeuksista ei puhuta ääneen samalla tavalla kaikissa tilanteissa. Ehkä myös tästä syystä ihmisoikeuskasvatukseen liittyviä esimerkkejä on koossa vähemmän kuin demokratiakasvatuksen esimerkkejä.

“Toimintaa ihmisoikeuksien puolesta ei aina sanoiteta ihmisoikeuskasvatukseksi. Päiväkodeissa ja kouluissa kehitetään ryhmädynamiikkaa, tehdään yhdenvertaisuussuunnitelmia, estetään kiusaamista ja opetellaan arvostamaan toisia, mutta arjen kehittämistyötä ei aina sanoiteta ihmisoikeuksiin liittyväksi. Ovatko ne silloin sitä ja jääkö jotain silloin kehittämistyössä vajaaksi?”, Gretschel pohtii.

Hankkeen tilaajia ovat oikeusministeriö ja opetus- ja kulttuuriministeriö, ks. lisää Demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen kehittämisen ohjausryhmä (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.). Hanke toteuttaa osaltaan kansallista demokratiaohjelmaa ja Oikeus oppia -ohjelmaa.

Hankkeen toteuttajat: Nuorisotutkimusseura ry., päävastuullisena asiantuntijana erikoistutkija, FT Anu Gretschel. Osatoteuttajina ovat Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ja osaamiskeskustoimija Koordinaatti, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut. Hankkeen kieliä ovat suomen lisäksi viittomakieli, ruotsi ja pohjoissaame.

Voit ilmoittaa viimeisten viiden vuoden aikana toteutetuista demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen hankkeista ja käytänteistä 15.10.2021 saakka Lyyti-lomakkeella (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.).

Seuraa hanketta: Nuorisotutkimusverkoston sivuilla, sekä #Demokratia2025, #Ihmisoikeudet, #Oikeusoppia.

Lisätiedot

Erikoistutkija, FT Anu Gretschel

Nuorisotutkimusverkosto

anu.gretschel@nuorisotutkimus.fi

p. 040 516 9189

Kehittämispäällikkö Jaana Fedotoff

Koordinaatti / Oulun kaupunki

p. 044 703 8215

* * *

En övergripande bild av demokrati- och människorättsfostrans praxis börjar ta form

Demokrati och mänskliga rättigheter är grundpelarna i det finländska samhället – men hur kan de läras ut? Hur kan man stöda barn och unga till att agera aktivt, på nya sätt och insiktsfullt för ett bättre samhälle?

Projektet Det nuvarande läget för människorätts- och demokratifostran kartlägger och sprider medvetenhet om demokrati- och människorättsfostran som utförs på daghem, i skolor och andra utbildningsinstitutioner. Information har samlats från mer än hundra projekt eller praxis, varav de flesta handlar om demokratifostran. Exemplen varierar från småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen till civiltjänstgöring och utbildning på andra stadiet. Just efterlyses ännu fler exempel från svenska skolor och läroanstalter.

Mångsidiga exempel på demokratifostran

”Spektrumet av demokratifostran verkar vara mycket brett. Det finns flera färdiga modeller. De kan tillämpas i olika förhållanden och situationer. Å andra sidan är det bra att vara medveten om hur ofta det egentligen handlar om att påverka och inte endast om tal om att påverka”, menar Anu Gretschel, projektets ledande forskare från Nätverket för ungdomsforskning.

Svårare att identifiera människorättsfostran

Uppdelningen av praxis gällande människorättsfostran är svårare eftersom det inte talas högt om mänskliga rättigheter på samma sätt i alla situationer. Eventuellt kan det vara orsaken till att det finns färre exempel på projekt och praxis gällande människorättsfostran än demokratifostran.

”Människorättsfrämjande verksamhet ordsätts inte alltid som människorättsfostran. I daghem, förskolor och skolor utvecklar man gruppdynamik, förbereder jämställdhetsplaner, förebygger mobbning och lär sig att ta hänsyn till varandra. Trots det händer det att det dagliga utvecklingsarbetet inte beskrivs som människorättsrelaterad verksamhet. Handlar det då verkligen om människorättsrelaterad verksamhet, eller saknas det någonting i utvecklingsarbetet då?” funderar Gretschel.

Projektet har beställts av Justitieministerie och Undervisnings- och kulturministeriet, se Styrgruppen för utveckling av demokrati- och människorättsfostran. Projektet bidrar även till genomförandet av det nationella demokratiprogrammet och utvecklingsprogrammet Utbildning för alla.

Projektet genomförs av Ungdomsforskningssällskapet rf. med fil. dr. Anu Gretschel som projektets huvudansvariga expert. De medverkande parterna är Ungdomssektorns takorganisation i Finland Allians rf. och kompetenscentrumaktören Koordinaatti, som fungerar som en del av Uleåborgs utbildnings- och kulturtjänster. Förutom finska är projektets språk även teckenspråk, svenska och nordsamiska.

Du kan meddela oss om projekt och goda praxis relaterade till demokrati- och människorättsfostran från de senaste fem åren. Anmälningen sker genom Lyyti-formuläret (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.) som är i bruk fram till 15.10.2021.

Följ projektets framsteg på webbsidan för Nätverket för ungdomsforskning och #Demokrati2025, #Mänskligarättigheter, #Utbildningföralla.

Ytterligare information

Specialforskare, fil.dr. Anu Gretschel

Nätverket för ungdomsforskning

anu.gretschel@nuorisotutkimus.fi

tel. 040 516 9189.

Utvecklingschef Jaana Fedotoff

Koordinaatti/Uleåborgs stad

tel. 044 703 8215

* * *

Ollislaš govva demokratiija- ja olmmošvuoigatvuođabajásgeassima geavadiin álgá hápmašuvvat.

Demokratiija ja olmmošvuoigatvuođat galget leat suopmelaš servodaga vuođđun – muhto mo daid birra sáhttá oahpahit? Mo doarjut mánáid ja nuoraid doaibmat aktiivvalaččat, ođđa vugiid ja fuomášumiid vehkiin buoret servodaga ovdii?

Demokratiija- ja olmmošvuoigatvuođabajásgeassima dilli -fidnu kárte ja juohká dieđu demokratiija- ja olmmošvuoigatvuođabajásgeassimis beaiveruovttuin, skuvllain ja oahppolágádusain. Diehtu lea čoggon badjel čuođi fidnus ja geavadis, main stuorámus oassi gieđahallá demokratiijabajásgeassima. Ovdamearkkat gávdnojit beaiveruovttuin nuppi dási skuvlejupmái ja siviilabálvalussii. Goittotge erenoamážit davvisámegielat fitnuid ja geavadiid birra gáibiduvvojit vel ovdamearkkat.

Demokratiijabajásgeassimis čoahkis máŋggabealat ovdamearkkat

“Demokratiijabajásgeassima máŋggabealatvuohta orru leamen hui viiddis. Gárvves mállet gávdnojit olu. Daid sáhttá heivehit iešguđetlágan doaibmabirrasiidda ja dilálašvuođaide. Nuppe dáfus lea buorre leat diđolaš man dávjá lea sáhka maiddái váikkuheamis iige dušše váikkuheami birra hállamis” lohká fitnu ovddasvástideaddji spesiáladutki Anu Gretschel Nuoraiddutkamušfierpmádagas.

Olmmošvuoigatvuođabajásgeassima hámiid ii nu álki dovdat

Olmmošvuoigatvuođain ii hállojuvvo jitnosit seamma láhkai buot oktavuođain ja dan dihtii olmmošvuoigatvuođabajásgeassima geavadiid dovdan lea váddásut. Dát sáhttá leat maid sivvan dasa, ahte olmmošvuoigatvuođabajásgeassima ovdamearkkat leat čoggon uhcit go demokratiijabajásgeassima ovdamearkkat.

“Doaimmat mat ovddidit olmmošvuoigatvuođaid eai álo gohčoduvvo olmmošvuoigatvuođabajásgeassimin. Beaiveruovttuin ja skuvllain ovddidit joavkodynamihka, dahket ovttaveardásašvuođaplánaid, eastadit givssideapmi ja oahpahallet nuppiid gudnejahttima, muhto árgabeaivvi ovdánahttinbargu ii álo gohčoduvvo olmmošvuoigatvuođabajásgeassimin. Leatgo dát doaimmat dasto oassin das ja báhcágo juoga váilut ovdánahttin barggus?” Gretschel guorahallá.

Fitnu leat diŋgon vuoigatvuođaministeriija ja oahpahus- ja kulturministeriija, gč. lasi (suomagillii) Demokratiija- ja olmmošvuoigatvuođabajásgeassima ovddideami stivrengoddi (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.).

Fitnu ollašuhttit: Nuoraiddutkamušsearvi rs., ovddasvástideaddji áššedovdin spesiáladutki, FD Anu Gretschel. Mielollašuhttin leat Suoma nuoraidsuorggi gáhttoorganisašuvdna Allianssi ja máhttiguovddášdoaibmi Koordinaatti, Oulu gávpoga čuvgehus- ja kulturbálvalusat. Fitnu giellan leat davvisáme-, suoma- ja ruoŧagiella sihke suopmelaš mearkagiella.

Sáhtát almmuhit maŋimuš viđa jagi áigge ollašuhttojuvvon demokratiija- ja olmmošvuoigatvuođabajásgeassima davvisámegielat fidnuid ja geavadiid golggotmánu loahpa rádjai Lyyti-skovi (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.) bokte.

Čuovo fitnu: Nuoraiddutkamušfierpmádaga siidduin, sihke #Demokratia2025, #Ihmisoikeudet, #Oikeusoppia.

Lassedieđut

Spesiáladutki, FD Anu Gretschel

Nuoraiddutkamušfierpmádat

anu.gretschel@nuorisotutkimus.fi

p. 040 516 9189

Ovddidanhoavda Jaana Fedotoff

Koordinaatti / Oulu gávpot

t. 044 703 8215

Jaa somessa: