Nuorisotutkimusseuran tutkijat Tomi Kiilakoski, Antti Kivijärvi ja Eila Kauppinen kirjoittavat koulunuorisotyöstä Nordic Journal of Pedagogy and Critique -lehdessä julkaistussa artikkelissaan. Artikkelissa tarkastellaan, millainen oli 2010-luvulla koulunuorisotyön kehittämisen motivaatio sekä millaisia tavoitteita ja menetelmiä koulunuorisotyössä oli Suomessa 2020-luvulla. Artikkeli on ensimmäinen kansainvälinen vertaisarvioitu artikkeli suomalaisesta koulunuorisotyöstä.
Tutkijoiden mukaan koulunuorisotyössä on pitkäkestoisesti korostunut ryhmien kanssa toimiminen, ei niinkään yksilö- tai yhteisötyö. Vertaisryhmän ja -suhteiden kanssa toimiminen liittyy uudenlaiseen hyvinvointikäsitykseen, jossa korostuu ryhmien ja yhteisöjen merkitys nuorten kasvulle. He myös esittävät Gert Biestan teorioihin pohjautuen, että koulunuorisotyö toteuttaa tehtäväänsä nuorten kasvun tukijana, mutta on enemmän kiinnostunut liittämään nuoria yhteiskuntaan eikä niinkään kriittisyyden kasvuun.
Artikkeli on osa Nuorisotutkimusseuran osaamiskeskustutkimusta.
Teksti on avoimesti luettavissa verkossa. Samassa numerossa tanskalainen väitöskirjatutkija Christoffer Schultz kirjoittaa nuorisotaloista ja tunnustuksen pedagogiikasta.
Artikkelin tiedot
Kiilakoski, T. & Kivijärvi, A. & Kauppinen, E. (2025) It’s About Relations: Goals and Limitations of School-Based Youth Work in Finland. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, Vol 11 Nr. 2 (2025): Trivsel og mistrivsel. https://doi.org/10.23865/ntpk.v11.6290 (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)