Tiedote tutkimuksesta: Chat-palvelut nuorten hyvinvoinnin tukena

Hei!

Pyydämme sinulta lupaa käyttää chattikeskusteluja tutkimukseen, jonka tarkoituksena on kartoittaa ja parantaa nuorille tarjottavia mielenterveyttä tukevia chat-palveluita. Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista. Voit keskustella chatissa joka tapauksessa, vaikka et haluaisi osallistua tutkimukseen.

Sekasin-chat-aineiston avulla pyritään selvittämään nuorten tarpeita ja toiveita auttamistoimintoihin sekä mielenterveys- ja päihdepalveluihin liittyen. Lisäksi tarkastellaan digitaalisten palveluiden toimintaa ja merkitystä nuorille sekä esteitä, joita nuorten kasvokkaisiin palveluihin ohjautumisessa on. Tavoitteena on kehittää sellaisia palveluita, joihin nuorten on helppo lähteä mukaan ja joista on apua erilaisissa elämäntilanteissa.

Tutkimukseen osallistuminen ei edellytä sinulta mitään ylimääräistä vaivaa. Jos annat luvan, me tutkijat käymme läpi sinun ja muiden luvan antaneiden nuorten chattikeskusteluja. Aineistoa käytetään vain tutkimuskäyttöön, eikä kukaan saa tietää, että olet osallistunut tutkimukseen. Emme esittele raportissa kirjoituksiasi sellaisinaan, vaan raportoimme niistä yleisemmällä tasolla. Aineistoa käsitellään ja säilytetään tietoturvallisesti ja tutkijoilla on vaitiolovelvollisuus.

Tutkijat kirjoittavat aineistosta tieteellisiä julkaisuja sekä esittelevät tuloksia seminaareissa ja konferensseissa. Tutkimustyön päätyttyä aineisto tuhotaan.

Tutkimuksen tekemisestä vastaa Nuorisotutkimusseura. Tutkimusta ovat rahoittaneet mm. Strategisen tutkimuksen neuvosto (STN) ja ERASMUS+ KA220-YOU – Cooperation partnerships in youth.

Aiemmasta chat-tutkimuksestamme on ilmestynyt julkaisu (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.), jonka luvussa viisi kerrotaan tuloksistamme. Lisätietoa nykyisistä hankkeista löydät Chat-palvelut nuorten hyvinvoinnin tukena -sivulta.

Jos haluat lisätietoja, voit soittaa meille tutkijoille tai lähettää viestin sähköpostilla tai WhatsAppilla.

Tutkimuspäällikkö Tuuli Pitkänen
Nuorisotutkimusseura ry./ Nuorisotutkimusverkosto
tuuli.pitkanen@nuorisotutkimus.fi / 041-5178 678

Tutkija Janne Takala
A-klinikkasäätiö
janne.takala@a-klinikkasaatio / 050-362 9014

Tuuli Pitkänen

FT, VTL, dosentti
Tutkimuspäällikkö
tuuli.pitkanen@nuorisotutkimus.fi

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaamalla uutiskirjeemme pysyt ajan tasalla nuorisotutkimuksen ajankohtaisista asioista. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.