Hyppää sisältöön

Uutuuskirja “Häiriö?” kysyy, miksi nuorten toiminta häiritsee

Häiriöt koulussa puhuttavat. Miten niitä voisi korjata? Kun korjataan, mihin tai kehen ongelma paikantuu? Voiko häiriöitä oikeastaan korjata? Miten koulu itse vaikuttaa siihen, millaiset asiat näyttäytyvät häiriöinä?

Oulun yliopiston professorin Maija Lanaksen ja Nuorisotutkimusseuran vastaavan tutkijan Tomi Kiilakosken toimittama kirja Häiriö? Näkökulmia työrauhan säröihin koulussa (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.) tutkii työrauhan säröjä nuorisotutkimuksen ja yhteiskuntatieteiden näkökulmasta. Kirja jatkaa Kiilakosken kahta keskeistä tutkimusteemaa, joista ensimmäinen on koulu nuorten näkemänä ja kokemana instituutiona ja toinen puolestaan aikuisten tavat toimia nuorilähtöisesti hyvinvointia ja osallisuutta edistäen.

Kirja kysyy, miltä häiriö näyttää, kun sitä ei paikanneta yksittäiseen lapseen tai nuoreen, vaan ihmisten välille. Kirja tarkastelee häiriötä pedagogiikan, vertaisryhmien ja yhteiskunnan rakenteiden näkökulmasta. Kirja tarjoaa näkökulmia käytäntöjen kehittämiseen.

Vastapainon julkaisemassa kirjassa on kymmenen artikkelia johdannon lisäksi. Teos tuo arvokkaan lisänsä erilaisia häiriöitä koulussa ja kasvatuksessa tarkastelevaan kirjallisuuteen, sillä se tarkastelee häiriöitä muista kuin psykologisista tai lääketieteellisistä näkökulmista. Kirjoittajana on pitkän linjan koulutuksen, nuoruuden ja lapsen oikeuksien asiantuntijoita ja erilaisia häiriöiksi koettuja ilmiöitä tarkastellaan yhteiskunnallisista, pedagogisista sekä lapsuus- ja nuorisotutkimuksellisista lähtökohdista. Tarkasteltavia ilmiöitä ovat mm. kiusaaminen, ryhmä- ja kaverisuhteet, ADHD-diagnoosi sekä yhteiskunnallinen eriarvoisuus ja rasismi.

– Koulu on nuorten keskeisimpiä kasvuympäristöjä. Siksi myös nuorisotutkijoiden tulee osallistua koulua koskevaan keskusteluun yhdistäen nuorten kuuntelemista ymmärrykseen siitä, miten koulu omaleimaisena instituutiona toimii. Kirjamme kehottaa kuuntelemaan häiriöitä ja ymmärtämään erilaisia tekijöitä niiden taustalla, toteaa Tomi Kiilakoski.

Teosta voi ostaa esimerkiksi kirjan kustantajan Vastapainon verkkokaupasta. (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)

Teoksen tiedot

Häiriö? -kirjan kansi.

Häiriö? Näkökulmia työrauhan säröihin koulussa (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)

Maija Lanas & Tomi Kiilakoski (toim.)

Kustantaja: Vastapaino

Ilmestymispäivä: 31.10.2022, 281 s.

Lisätiedot

Tomi Kiilakoski

Vastaava tutkija, Nuorisotutkimusverkosto

tomi.kiilakoski@nuorisotutkimus.fi 

puh. 040 504 6432

Maija Lanas

Professori, Oulun yliopisto

maija.lanas@oulu.fi

puh. 040 535 7181

Jaa somessa: