Kiitokset 7
I NUORET JA RASISMI? 11
1 Johdanto 13
1.1 Tutkimuksen lähtökohdat 14
1.2 Koulu ja rasismin tutkimuksen tarve 16
1.3 Tutkimuksen ympäristö: vuosituhannen vaihteen joensuulainen lähiökoulu ja rasisminvastainen nuorisotyöllinen Exit-projekti 18
1.4 Tulkinnallisia lähtökohtia 23
Arkipäivän rasismi 23
Jäsenyys – hyväksyttävyyden saavuttaminen nuorten kouluyhteisössä 28
1.5 Yhteenveto: Tutkimuksen tehtävät 30
2 Tutkimuksen toteuttaminen 31
2.1 Tutkimuksen kohde 31
Kentälle 31
Tutkimuksen aineisto 33
2.2 Nuorten havainnointi, haastattelut ja tutkijan osallisuus etnografisen tutkimuksen aineistona 34
Osallistuva havainnointi 34
Yksilöhaastattelut 38
Tutkijan osallisuus 40
2.3 Antirasistinen eetos ja tutkimuksen sitoumukset 44
2.4 Aineiston analyysi 51
II TAISTELUA JÄSENYYDESTÄ 55
3 Nuorten strategiat tilasta ja ryhmärajoista kamppailtaessa 57
3.1 Kahtiajakautunut suomalais-venäläinen 9. luokka 58
Julkista rasistisuutta 63
Passiivista suvaitsevaisuutta 66
Kulttuurista vastajärjestäytymistä 69
Kulttuurista joustamista 73
Väkivallan uhkaa ja vastakkainasettelua 75
3.2 Yhteisöllisesti toimiva monikulttuurinen 8. luokka 78
Poikkeuksena hyväksymistä 81
Suomalaisten vastuullistamista 84
Rasismin vastustamista 87
Erotta(utu)misen välttelemistä 91
Vetäytymistä venäläistyttönä 93
Yhteisyyteen provosoimista 97
Monikulttuurista hauskanpitoa 100
Pyrkimystä vastakkainasettelun purkamiseen 103
3.3 Rasismi ja nuorten ryhmäsuhteiden jähmeys koulussa 105
III ARKIPÄIVÄN RASISMI JA JÄSENYYDEN HIERARKIAT 109
4. Suomalaisnuoret ja jäsenyyden rajaaminen 111
4.1 Suomalaisuuden tavallistaminen 112
Tavallisen suomalaisuuden ehdot 112
Tavallisuus koulussa 113
4.2 Kulttuurisen etäisyyden luonnollistamista 114
Kulttuurierot yhteisyyden esteenä 115
Kulttuurierot kanssakäymisen esteenä 116
4.3 Kulttuurien hierarkkisoiminen: venäläisvastaisuus ja eurosentrismi 118
Venäläisvastaisuus 118
Länsimaalaiskeskeisyys 120
4.4 Pakolaiskliseet ja maahanmuuttajien passivoittaminen 123
Pakolaiskäsitysten ristiriitaisuus 124
Auttaminen ja hierarkian ylläpitäminen 125
Uhkan kontrollointi ja avuttomuuden olemuksellistaminen 125
Kliseiset pakolaisvitsit ja solvaamisen normalisointi 126
4.5 ”Maassa maan tavalla” -periaatteeseen vetoaminen 127
”Maassa maan tavalla” ja kieltäytyminen kulttuurisesta muutoksesta 128
Maassa maan tavat ja kuri ja järjestys koulussa 130
4.6 Rasismin yksilöllistäminen 132
Rasismi = skinien väkivalta 132
Rasismi = murrosiän muotivillitys 134
Rasismi = ihmiselle luontainen pelko erilaista kohtaan 135
4.7 Yhteenveto: Tavallisille suomalaisille rajattu jäsenyys 138
5. Maahanmuuttajanuoret ja kiistetty jäsenyys 139
5.1 ”Ulkomaalaisuus” vertaissuhteiden tasolla 139
Liikkumisvapauden rajoittuminen 140
Sosiaalinen eristä(yty)minen 142
Todistamisen taakka ja vaikeus osallistua itseen
kohdistuneiden määritysten tekemiseen 144
5.2 ”Ulkomaalaisten” erilaisuus ja hierarkkisuus 146
Maahanmuuttajapojat ja pelon herättäminen 146
Maahanmuuttajatytöt ja huorittelun kohteeksi joutuminen 150
5.3 Sukupolvien välinen katkos ja maahanmuuttajanuorten
toisenlaisen tiedon sivuuttaminen 153
Suomalaisuusperspektiivin läpitunkevuus 153
Rasismin neutralointi 155
5.4 Vertaistuki ja vastarinnan mahdollisuus: ulkomaalaisuuden politisoituminen 160
Itse määritelty ulkomaalaisuus 161
Ulkomaalaisuus vastarinnan välineenä 162
Politisoitumisen vaara – ryhmärajoja lukitsevien erotteluiden ylläpito 164
5.5 Yhteenveto: Ulkopuolisiksi suljettuja läsnäolijoita 167
6. Avauksia toisenlaiseen jäsenyyteen 168
6.1 Tytöt ja pojat muutosta tekemässä 168
Hiphopparipojat ja koulun julkisuus 169
Tytöt ja salatut monikulttuuriset suhteet 170
6.2 Kohtaamisen mahdollisuuksia 174
Erojen liiallista vähättelyä 174
Erojen liiallista kunnioittamista 176
Erojen työstämistä 179
6.3 Koulu ja rasisminvastaiset pelisäännöt 184
6.4. Yhteenveto: Kohti ”tavallisen suomalaisuuden” kyseenalaistamista 188
IV KEIDEN KOULU? 191
7 Loppupäätelmiä 193
7.1 Kulttuurierojen korostamisesta kulttuurisen rasismin tunnistamiseen 193
7.2 Rasismi ja nuorten joustamisen ja moniarvoisuuden rajat 195
7.3 Epilogi: Koulu ja aktiivinen rasisminvastaisuus 198
Lähteet 202
Liite 1. Tutkimuslupa 216
Liite 2. Haastattelurunko 217
Liite 3. Lista aineistolainauksissa käytetyistä nuorten nimistä, sukupuolista ja synnyinmaista 220
Tiivistelmä 221
Summary 223