Media hanskassa. Lasten ja nuorten vapaa-aikatutkimus 2016 mediasta ja liikunnasta keskittyy tällä kertaa mediankäyttöön. Kyselytutkimuksen tarkoitus on parantaa ymmärrystä siitä, millaisia merkityksiä lapset ja nuoret itse antavat mediankäytölleen. Mediamaisema ymmärretään tutkimuksessa laajasti, joten kysymykset käsittelevät niin kirjojen lukemista kuin älypuhelinsovelluksiakin. Huolipuheen sijaan painoarvo on lasten ja nuorten omassa kokemuksessa – käyttävätkö he itse mielestään mediaa liikaa tai liian yksipuolisesti, mitkä ovat heille tärkeimpiä tapoja käyttää mediaa, tai mitä he ajattelevat mediankäytöstä yhdessä vanhempien kanssa?
Tutkimuksen toisena painopisteenä jatkaa Nuorten vapaa-aikatutkimuksen 2013 pääteemana ollut liikunta. Lasten ja nuorten vähäinen liikunta on merkittävä kansanterveydellinen haaste, joten sen syitä pyritään valottamaan niin arki- kuin harrasteliikunnan osalta. Huomio kiinnittyy myös liikunnan käsitteen muuttumiseen, harrastamisen lopettamisen aikaistumiseen ja liikuntaharrastusten kasvaneisiin kustannuksiin.
- Tekijät:
- Jani Merikivi, Sami Myllyniemi ja Mikko Salasuo (toim.)
- Hinta:
- 28 €
- Julkaisuvuosi:
- 2016
- Julkaisun numero:
- Nuorisotutkimusseuran julkaisuja 184, verkkojulkaisuja 104
- Sarja:
- Kenttä
- ISSN:
- 1799-9219 (nid.), 1799-9227 (PDF)
- ISBN:
- 978-952-7175-16-3 (nid.) 978-952-7175-17-0 (PDF)
- Ulkoasu:
- Nid. / PDF
- Sivumäärä:
- 175 s.
Sisällysluettelo
JOHDANTO …………………………………………………………………………………………………………………………………. 5
Jani Merikivi & Sami Myllyniemi & Mikko Salasuo
MEDIA HANSKASSA. LASTEN JA NUORTEN VAPAA-AIKATUTKIMUS 2016 MEDIASTA JA LIIKUNNASTA ……… 9
KYSELYN TOTEUTUS JA TAUSTAMUUTTUJAT …………………………………………………………………………………… 11
Kohderyhmä, otos ja tiedonkeruun kulku ………………………………………………………………………………… 11
Käsitteet ja taustamuuttujat ………………………………………………………………………………………………….. 12
MEDIA-AKTIIVISUUS …………………………………………………………………………………………………………………… 17
Vapaa-ajan medialaitteet ………………………………………………………………………………………………………. 17
Eri medioiden käyttö …………………………………………………………………………………………………………….. 21
Nettiaktiviteetit ……………………………………………………………………………………………………………………. 25
Nettipäätteet ……………………………………………………………………………………………………………………….. 31
Näkemys omasta ja muiden nuorten median käytöstä ………………………………………………………………. 33
Mikä median käytössä on tärkeää …………………………………………………………………………………………… 37
Televisio-ohjelmien ja elokuvien katselu ………………………………………………………………………………….. 39
Mediankäyttö ja perheen aikuiset ………………………………………………………………………………………….. 46
VAPAA-AIKA JA HARRASTUKSET …………………………………………………………………………………………………… 51
Vapaa-ajan määrä ………………………………………………………………………………………………………………… 51
Työn ja vapaa-ajan rajat ………………………………………………………………………………………………………… 52
Ainakin jokin harrastus ………………………………………………………………………………………………………….. 56
Media harrastusten tukena ……………………………………………………………………………………………………. 57
Järjestökiinnittyneisyys …………………………………………………………………………………………………………. 66
SOSIAALINEN ELÄMÄ …………………………………………………………………………………………………………………. 69
Yhteydenpito median avulla ………………………………………………………………………………………………….. 69
Ystävien tapaaminen …………………………………………………………………………………………………………….. 70
Ystävien määrä …………………………………………………………………………………………………………………….. 72
Netissä tavatut ystävät ………………………………………………………………………………………………………….. 74
Kuuluminen nettiyhteisöön …………………………………………………………………………………………………… 74
SISÄLLYSLUETTELO
LIIKKUMINEN ……………………………………………………………………………………………………………………………. 75
Liikunnan harrastaminen ………………………………………………………………………………………………………. 75
Kuntoliikunnan säännöllisyys …………………………………………………………………………………………………. 78
Liikkumattomuuden syyt ………………………………………………………………………………………………………. 81
Seuraliikunta ……………………………………………………………………………………………………………………….. 84
Harrastetut liikuntalajit …………………………………………………………………………………………………………. 89
Liikkumisen tavat …………………………………………………………………………………………………………………. 94
Liikuntaharrastusten hinta …………………………………………………………………………………………………… 100
TYYTYVÄISYYS ………………………………………………………………………………………………………………………….. 107
Tyytyväisyys vapaa-aikaan …………………………………………………………………………………………………… 107
Tyytyväisyys vapaa-ajanviettoon median parissa …………………………………………………………………….. 110
Tyytyväisyys elämään ………………………………………………………………………………………………………….. 112
VIITTEET …………………………………………………………………………………………………………………………………. 115
LÄHTEET …………………………………………………………………………………………………………………………………. 117
Heta Mulari ja Fanny Vilmilä
MEDIOITUNUTTA VAPAA-AIKAA – NÄKÖKULMIA VUOROVAIKUTUKSEEN JA
MEDIAHARRASTUKSIIN …………………………………………………………………………………………………………….. 125
Lauri Palsa
MEDIALUKUTAITO TUKEE KASVUA JA OSALLISTUMISTA YHTEISKUNTAAN – MITEN
TAATAAN TASA-ARVOISET MAHDOLLISUUDET MEDIAKASVATUKSEEN? ……………………………………………. 137
LIITTEET ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 149
KIRJOITTAJAT …………………………………………………………………………………………………………………………… 165
TIIVISTELMÄ ……………………………………………………………………………………………………………………………. 167
REFERAT …………………………………………………………………………………………………………………………………. 169
SUMMARY ………………………………………………………………………………………………………………………………. 171