Esipuhe 9
Johdanto 11
Tutkimuskysymys ja aiheen rajaus 12
Lähteet ja menetelmät 18
Tutkimuksen temaattiset lähtökohdat 30
Teoreettinen viitekehys ja keskeiset käsitteet 33
Työn rakenne 41
I Koulutuksen ja työelämän muuttuvat suhteet 45
1 Koulutuksen kasvava merkitys 46
1.1 Pitenevät koulutuspolut 46
1.2 Koulutuksen hyöty yksilölle ja yhteiskunnalle 59
2 Työtä, koulua vai jotain muuta? 63
2.1 Suunnitelmistaan epävarmat 63
2.2 Ammatilliseen oppiin aikovat kansakoululaiset 65
2.3 Oppikoululaisen monet jatko-opintomahdollisuudet 69
3 Palkkatyöläistyvä ja toimihenkilöistyvä yhteiskunta 75
3.1 Elinkeinorakenteen murros 75
3.2 Työvoimapolitiikan muutos ”lapiolinjalta” koulutukseen 81
3.3 Helsinkiläismiesten ja -naisten osallistuminen ansiotyöhön 87
4 Ammattirakenne ja nuorten suunnitelmat 92
4.1 Miesvaltaisen teollisuuden valta-asema 92
4.2 Konttorien naiset kasvavassa hallinnossa 95
4.3 Lisääntyvä asiantuntijatyö 97
4.4 Naisvaltainen palvelutyö 99
4.5 Kaupan alan miehet ja naiset 101
4.6 Miesvaltainen liikennetyö 102
5 Avautuvat mahdollisuudet 104
5.1 Ammattisuunnitelmia ja epätietoisuutta 104
5.2 Nuorten eriytyvä kulttuuri 110
5.3 Työnteon keskeisyys hälvenee 116
5.4 Hyvää työtä etsimässä 130
II PERHEEN PERINNÖN SUURI MERKITYS 141
6 Yhteiskuntaluokan vaikutus nuorten suunnitelmiin 143
6.1 Jako ammattiaseman mukaan 143
6.2 Kansakoululaisista ammattitaitoisiksi työntekijöiksi 148
6.3 Oppikoululaisten korkeat tavoitteet 153
6.4 Nuorten suunnitelmat ja sosiaaliryhmäjako 159
7 Perheen perintö 163
7.1 Rahan puute rajoittaa, varallisuus mahdollistaa 163
7.2 Arvot ja asenteet suuntaavat 175
7.3 Lähipiirin tarjoamat esimerkit ja mahdollisuudet 188
7.4 Yksilöllisiä tekijöitä 199
8 Perherakenteen merkitys 206
8.1 Ydinperheitä ja yksinhuoltajia, isäpuolia ja kasvattivanhempia 206
8.2 Perherakenne suunnitelmia muokkaamassa 210
III VÄHÄISET SÄRÖT SUKUPUOLITTUNEESSA
AMMATTIRAKENTEESSA 225
9 Ammatinvalinnanohjaus tulevaisuutta suuntaamassa 227
10 Kaikki tekniikkaan liittyvä kiinnostaa poikia 236
10.1 Miehisten miesten metallityö 238
10.2 Tulevaisuuden sähköala 243
10.3 Oppikoulupojasta insinööriksi tai ainakin teknikoksi 249
11 Vauhdin ja vapauden haave hurmaa pojat 259
11.1 Autoalalle kuljettajaksi tai asentajaksi 260
11.2 Seikkailuja merellä ja ilmassa 268
12 Hoito- ja opetusalat kutsuvat tyttöjä 277
12.1 Lastenhoitoa palkkaa vastaan 278
12.2 Sisar hento valkoisen ihanne 285
12.3 Kasvatustyötä opettajana 289
13 Kaupan ala ja konttorityö houkuttelevat tyttöjä 297
13.1 Vaihtelevaa työtä myyjättärenä 298
13.2 Siistiä sisätyötä 305
14 Naisvaltainen palvelutyö: kampaajaksi, ravintola-alalle
tai matkailun pariin haluavat tytöt 314
15 Poikien ja tyttöjen aloja 32215.1 Tyttöjen ja poikien erilaiset kädentaidot 322
15.2 Pojat latojiksi ja painajiksi, tytöt sitomotyöhön 328
15.3 Taidealan houkutus 331
16 Torjutut tulevaisuudet ja unelma-ammatit 341
16.1 ”Missään tapauksessa en haluaisi…” 341
16.2 ”Ellei minulla olisi mitään rajoituksia ammattini valitsemisessa…” 350
KOULUTUS- JA AMMATTISUUNNITELMAT
MENNEEN JA TULEVAN DIALOGINA 357
Lähdeviitteissä ja lähdeluettelossa käytetyt lyhenteet 367
Lähteet ja kirjallisuus 368
Arkistolähteet 368
Painetut lähteet 368
Tutkimuskirjallisuus 373
Liite 1. Aineistoanalyyttinen selvitys 389Liite 2. Esimerkkejä ammatinvalinnanohjauslomakkeista 406
Liite 3. Helsingin ammattioppilaitokset ja niiden oppilasmäärät
lukuvuosina 1949/50, 1959/1960 ja 1970 417
Liite 4. Ammatissa toimiva väestö ammatin ja sukupuolen mukaan
Helsingissä 1950, 1960, 1970 ja 1980 423
Liite 5. Kansakoulupoikien ja -tyttöjen sekä oppikoulupoikien ja -tyttöjen
ensisijaiset ammattisuunnitelmat ammattirakenneluokituksen pääryhmittäin 443
Liite 6. Kansakoulupoikien ja -tyttöjen sekä oppikoulupoikien ja -tyttöjen
ensisijaisesti suunnittelemat alat ja ammatit 446
Liite 7. Kansakoulupoikien ja -tyttöjen sekä oppikoulupoikien ja -tyttöjen
perheen yhteiskuntaluokka ja ensisijaisesti suunnitellun ammatin
ammattiasema 449
Liite 8. Kansakoulupoikien ja -tyttöjen sekä oppikoulupoikien ja -tyttöjen
yleisimmin mainitsemat ei-toivotut alat ja ammatit 455
Luettelo kuvista, kuvioista ja taulukoista 458
Tiivistelmä 460
Abstrakt 461
Summary 462