Lehden artikkeleissa käsitellään ryhmämuotoisuuden mahdollisuuksia kuntoutuksessa ja koulupolullaan haasteita kohdanneiden nuorten tapoja jäsentää luku- ja kirjoitustaitoaan sekä tuodaan esiin koulun yhteisöllisyyden ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden orientaation yhteyksiä ja tarkastellaan taidelähtöisten menetelmien mahdollisuuksia avata vaihtoehtoisia visioita normatiivisille oletuksille.
Johanna Moilanen, Kaisa Malinen, Jaana Paltamaa ja Tiina Lautamo käsittelevät artikkelissaan ryhmämuotoisuuden mahdollisuuksia kuntoutuksessa. Yhteiskunnallisista ideaaleista keskustelevat myös Penni Pietilä ja Leea Lakka artikkelillaan, joka tarkastelee koulupolullaan haasteita kohdanneiden nuorten tapoja jäsentää luku- ja kirjoitustaitoaan. Mikko Tujula, Juhani Rautopuro, Jan Löfström ja Mikko Niilo-Rämä tuovat artikkelissaan esiin koulun yhteisöllisyyden ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden orientaation yhteyksiä. Eveliina Puutio, Tuija Huuki, Suvi Pihkala ja Anni Lehmusniemi jatkavat ryhmämuotoisen toiminnan avaamaa potentiaalia kohdistaa katse yksilön sijaan lapsia ympäröivään normistoon. Artikkelissa tarkastellaan taidelähtöisten menetelmien – lyhytelokuvan valmistaminen – mahdollisuuksia avata vaihtoehtoisia visioita normatiivisille oletuksille. Vertaisarvioituja artikkeleita täydentää Jenni Helakorven lectio precursoria. Helakorpi tuo esiin koulutusjärjestelmän syrjiviä mekanismeja, jotka määrittävät romanivähemmistöjen koulutusta. Sari Tuuva-Hongiston puheenvuoro tutkimusetiikasta on kuitenkin hyvä nosto valtarakenteiden purkamiseen. Hän kysyy kommentissaan, miten oikeutettua ja jännitteistä nuorten äänen kuuleminen on. Lehden päättää Elina Lahelman, Tarja Tolosen ja Sinikka Aapola-Karin muistokirjoitus professori emerita Tuula Gordonista.
Nuorisotutkimus-lehti Journal.fi:ssä
Nuorisotutkimus-lehti 3/2021 on luettavissa avoimesti Journal.fi-palvelussa.
- Hinta:
- 8 €
- Julkaisuvuosi:
- 2021
- Julkaisun numero:
- 3/2021