Tiivistelmä 8
Abstract 10
Käytetyt lyhenteet 13
Kiitokset 15
1. Johdanto 19
1.1 Tutkimuksen lähtökohdat 19
1.2 Tutkimuksen teoreettinen viitekehys 25
1.3 Väitöskirjan rakenne 28
2. Tutkimuksen konteksti: nuorisotyö, nuorisotyöntekijä ja ihmisoikeuskasvatus 31
2.1 Nuorisotyön historiaa ja määrittelyä 31
2.1.1 Suomalainen nuorisotyö 33
2.1.2 Nuorisotyö kansainvälisessä kontekstissa 41
2.1.3 Nuorisotyön määrittelyä 45
2.1.4 Nuorisotyön näkökulmana nuoren kasvattaminen vai oppiminen? 49
2.2 Nuorisotyöntekijän määrittelyä 53
2.3 Ihmisoikeuksista 57
2.4 Ihmisoikeuskasvatuksen määrittelyä 63
2.5 Nuorisotyön ja ihmisoikeuskasvatuksen yhteisiä pintoja 68
3. Tutkimukseni teoreettiset lähtökohdat 73
3.1 Nuoruus kehitysvaiheena 73
3.2 Näkökulmia identiteetin ja toimijuuden kehittymiseen nuoruudessa 78
3.3 Myöhäismodernin ajan haasteita nuoren identiteetin kehittymiselle 89
3.4 Nuoruuden aikaisesta moraali-identiteetin ja -toimijuuden kehittymisestä 95
3.5 Nuoren kohtaaminen nuorisotyössä – nuoren identiteetin, toimijuuden ja moraalin kehittymisen tukeminen 103
3.6 Teoriapohjan ja tutkimuskysymysten kohtaamispinnat 108
4. Tutkimuksen toteutus 110
4.1 Tutkimusstrategiana monimenetelmällisyys 110
4.2 Näkökulmien rakentuminen kolmen tapaustutkimuksen avulla 111
4.3 Tutkimukseni eettiset kysymykset, uskottavuus ja luotettavuus 120
4.4 Tutkijansa näköinen tutkimus 126
5. Tapaus 1: Ihmisoikeuskasvatuksen kouluttajaopinnot nuorisotyöntekijöille 129
5.1 ”Nuorisotyön lähtökohta, ydin ja elinehto ovat ihmisoikeudet” – tutkimustapauksen määrittely 129
5.2 Ihmisoikeuksien tiedollinen perusta 132
5.3 Ihmisoikeuksia kunnioittava nuorisotyö 140
5.4 Nuorisotyöntekijän ja nuoren ihmisoikeuksia edistävien arvojen ja asenteiden vahvistaminen 149
5.5 Mistä ihmisoikeuskasvatuksen kouluttajaopintojen tapaus kertoi? 162
6. Tapaus 2: Autonominen sosiaalikeskus Satama 165
6.1 Kun nuoret aktivistit, ihmisoikeudet, nuorisotyö ja nuorisotyöntekijät kohtaavat 165
6.2 Autonomisen sosiaalikeskus Sataman tapahtumat nuorisotyöntekijöiden näkökulmasta 171
6.3 Mistä autonomisen sosiaalikeskus Sataman tapaus kertoi? 185
7. Tapaus 3: Finnjamboree Roihu 2016 189
7.1 Partio nuorisotyön yhtenä toimintaympäristönä 189
7.2 Partioihanteet aineiston keruun suuntaajina 193
7.3 Havaintoja rastityöskentelystä 199
7.4 Mistä tapaus Finnjamboree Roihu kertoi? 215
8. Johtopäätökset 218
8.1 Teoreettisesta viitekehyksestä johdettavia mahdollisuuksia nuorisotyöntekijälle edistää ihmisoikeuskasvatusta työssään 218
8.2 Ihmisoikeuskasvatus nuorisotyössä 223
8.3 Havaintoja nuorisotyöntekijästä toteuttamassa ihmisoikeuskasvatusta 228
8.4 Kehittämisehdotukset, ajatukset jatkotutkimuksesta ja kriittinen pohdinta 230
8.5 Lopuksi 234
Epilogi 235
Lähteet 242
Liite 1. Aineiston ja sen keruumenetelmien erittely 266
Liite 2. Autonomisen sosiaalikeskus Sataman tapauksen kirjallinen aineisto 267
Liite 3. Ihmisoikeuskasvatuksen eri teemojen käsittelyn tärkeys nuorisotyössä 269
Liite 4. Finnjamboree Roihu: Tutkimustiedote 270
Liite 5. Finnjamboree Roihu: Mielipidejanan rastin vetäjän ohjeet ja toiminnan tulokset 271
Liite 6. Finnjamboree Roihu: Roolitetun väittelyn rastin vetäjän ohjeet, väitteet ja niihin liittyvät roolit 278
Liite 7. Finnjamboree Roihu: ”Ota askel eteen” -tehtävän rastin vetäjän ohjeet ja roolien sijoittuminen 284