Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus itseilmaisuun ja itsetunnon vahvistamiseen taiteen, katukulttuurin ja liikunnan avulla. Kiusaaminen on iso ongelma suomalaisissa peruskouluissa. Breakdance oli vaihtoehto väkivallalle sen syntysijoilla New Yorkin Bronxissa. Samalla tavoin Break the Fight! tarjoaa lapsille ja nuorille mahdollisuuksia toteuttaa itseään ja vahvistaa itsetuntoaan katutaiteen avulla.
Break the Fight! – Breikkaa koulukiusaamista vastaan on Arja Tiili Dance Companyn 2014 käynnistämä taidekasvatuksellisten toimintojen kokonaisuus, johon sisältyy taidetyöpajoja 6.–9.-luokkalaisille sekä ammattitanssiteoksia, joita koululaiset pääsevät katsomaan. Tässä tutkimuksessa seurattiin ja arvioitiin breikkitanssin taiteilija-ohjaajien työpajatyöskentelyä, työpajatoimintaa ja nuorten palautetta työpajoista neljän kunnan peruskouluissa. Työpajoihin osallistui yli 1600 yläkoululaista lukuvuoden 2017–2018 aikana. Lisäksi moniääninen tutkijan, kahden tutkimusavustajan ja kuuden yliopisto-opiskelijan joukko seurasi ja arvioi Break the Fight – I was here! -ammattitanssiteosta, osallisuustyöpajoja ja päättäjäkeskustelutilaisuuksia.
Break the Fight® on tavaramerkkirekisteröity kulttuuripalvelukonsepti vuodesta 2014.
- Tekijät:
- Sofia Laine (toim.)
- Julkaisuvuosi:
- 2018
- Julkaisun numero:
- Nuorisotutkimusseuran julkaisuja 209, verkkojulkaisuja 134
- Sarja:
- Kenttä
- ISSN:
- 1799-9219 (painettu kirja), 1799-9227 (PDF)
- ISBN:
- 978-952-7175-69-9 (painettu kirja), 978-952-7175-70-5 (PDF)
- Ulkoasu:
- Nid. / PDF
- Sivumäärä:
- 197 s.
Sisällysluettelo
Sisällys
Esipuhe 9
Johdatus Break the Fight! Kiertue- ja mallinnushankkeeseen 12
Mikä Break the Fight! -hanke? 12
Break the Fight! Kiertue- ja mallinnushankkeen
osatoiminnot 13
Tutkimuskysymykset, -menetelmät ja -aineisto 16
Tutkimusprosessi ja tutkimusetiikka 20
Tutkimusteemat 23
Breikki yläkoulun liikunta- ja tunnekasvatuksena 24
Näkökulma 1: Johanna Järvinen: Breikin historiaa
Suomessa ja Yhdysvalloissa 25
Breikki yläkoulun taidekasvatuksena 31
Koulukiusaaminen ja nuorten osallisuus 32
Näkökulma 2: Essi Kemppainen: Koulukiusaamisen
jäljet yksilössä ja voimaannuttava rap-musiikki
− Lähikuvassa Mercedes Bentso 39
Työpajatoiminnasta kouluissa ja koulunuorisotyöstä 43
Arvioinnin tulokset 47
Ammattitanssiteos 47
Näkökulma 3: Maaria Hartman: Ammattitanssiteoksen
harjoituksia sekä valmista esitystä havainnoimassa 47
Näkökulma 4: Piia Myllykoski: BTF-ammattitanssijoiden
näkemyksiä sukupuolesta, sosiaalisista suhteista ja
kiusaamisesta 53
Palaute ammattitanssiteoksesta ja
Viimeinen koulupäivä -musiikkivideosta 64
Breikkityöpajat 67
Näkökulma 5: Susanna Jurvanen: Piirtäminen
havainnointimenetelmänä breikkityöpajoissa 68
BTF-breikkityöpajat osana taito- ja taideaineita 85
Näkökulma 6: Noora Järvi: Breikkityöpajojen toimivuus,
oppilaiden osallistuminen ja osallisuus
palautelomakkeiden valossa 92
Näkökulma 7: Veronica Hellström: Oppilaiden
osallisuus breikkityöpajoissa. Tapaus Kuopio. 101
Näkökulma 8: Noora Järvi: Koulukiusaaminen
breikkityöpajojen palautelomakkeiden valossa 108
Aineistokato breikkityöpajoissa 120
Osallisuustyöpajat ja Päättäjäkeskustelut 121
Näkökulma 9: Veronica Hellström: Kuopion
osallisuustyöpajan havainnointi 122
Palaute osallisuustyöpajoista 124
Palaute päättäjäkeskustelutilaisuuksista 125
Seuranta 128
Pohdintaa tutkimustuloksista
ja kehittämisehdotuksia 130
Näkökulma 10: Elisa Aarnio ja Sofia Laine:
Breikkityöpajojen keskusteluosion ja
palautelomakkeen kehittäminen 135
Yleisiä kehittämisehdotuksia BTF-toimintaan 138
Pohdintaa tutkimuksen teosta 142
Break the Fight! 2.0 – tulevaisuuden mahdollisuudet
ja mallinnus 145
Prosessin mallinnus 148
Juurruttaminen kuntaan: Koulun ja vapaa-ajan
toimintojen silloittaminen 151
Lopuksi 154
Lähteet 156
Liitteet . 164
Kirjoittajat 189
Tiivistelmä 191
Sammandrag 193
Abstract 195