Hyppää sisältöön

Työelämään tutustumisjaksojen (TET-jaksot) toteutus, yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja saavutettavuus perusopetuksen aikana (TETTI)

Opetussuunnitelman mukaan peruskoulun ylimpien vuosiluokkien aikana oppilaille tulee järjestää työelämään tutustumisjaksoja eli TET-jaksoja koulutus- ja ammatinvalintojen perustaksi. Tutustumisjaksojen aikana oppilas työskentelee valitsemassaan tai hänelle määrätyssä työpaikassa aikuisen ohjauksessa. TET-jaksot koskettavat lähes jokaista yläkouluikäistä nuorta, mutta niiden toteutumisesta, seurannasta ja kokemuksista ei ole vielä tarpeeksi kattavasti tietoa.

MDI Publicin, Nuorisotutkimusseuran ja Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiön yhteishankkeessa tuotetaan tietoa peruskoulun työelämään tutustumisjaksojen potentiaalin paremmaksi hyödyntämiseksi osana perusopetuksen kehittämistä. Huomion kohteena ovat oppilaiden jatko-opintovalmius, työelämään kiinnittyminen, syrjäytymisen ehkäisy, taustaerojen tasoittaminen ja yhdenvertaisuus.

Hankkeen tavoitteena on:

  1. kartoittaa TET-jaksojen toteutukseen liittyviä hallinnollisia malleja ja käytäntöjä kouluissa ja kunnissa sekä opettajien ja oppilaanohjaajien näkemyksiä niiden toimivuudesta ja kehittämistarpeista
  2. kartoittaa työnantajien ja elinkeinoelämän sekä muiden TET-jaksojen kehittämisen kannalta tarpeellisten sidosryhmien näkemyksiä yhteistyöstä ja kehittämistarpeista niin paikallisella kuin valtakunnallisella tasolla

Hankkeen rahoitus

Valtioneuvoston kanslian selvitys- ja tutkimustoiminta. 

Lisätietoa

TETTI-hankkeen kotisivut MDI Publicin sivuilla.

Lisätietoa myös VN TEASin sivuilta.

Aloitusvuosi:
2021
Lopetusvuosi:
2022

Hankkeen tutkijat

Jenni Lahtinen

VTM
Väitöskirjatutkija
+358 50 3407361
jenni.lahtinen@uef.fi

Tutkijan profiili