Hyppää sisältöön

Marokon ensimmäinen puutarhakoulu nuorten osallisuuden ja ympäristön kestävyyden edistäjänä

Väitöskirjatutkija Salma Idrissi Boytaybi, yhteiskuntatieteiden maisteriopiskelija Tiia Hartikainen Itä-Suomen yliopistosta, post-doc tutkija Yahia Benyamina ja Nuorisotutkimusseuran tutkimusprofessori Sofia Laine tarkastelevat tuoreessa tutkimusartikkelissaan Marokon ensimmäisen puutarhakoulun merkitystä nuorten osallisuuden ja ympäristön kestävyyden tukemisessa planetaaristen kriisien aikakaudella. Marokko kohtaa vakavia haasteita, sillä ilmastonmuutos kiihdyttää alueen lämpötilan nousua, kuivuuden laajenemista, pohjavesien ehtymistä ja sään ääri-ilmiöiden voimistumista. Samaan aikaan maan nuorisotyöttömyys on yksi maailman korkeimmista, mikä lisää nuorten syrjäytymisriskiä ja kannustaa heitä etsimään parempia mahdollisuuksia ulkomailta. Puutarhakoulu on kehitetty vastaukseksi näihin kahteen kestävyyshaasteeseen, yhdistäen ympäristönsuojelun ja nuorten tukemisen ainutlaatuisella tavalla.

Puutarhakoulu on suunnattu erityisesti koulutuksen ja työelämän ulkopuolella oleville niin sanotuille NEET-nuorille, eikä se vaadi tiettyä opiskelutaustaa tai ikää, vaan ainoastaan luku- ja kirjoitustaitoa. Koulu sijaitsee alueella, jossa nuorisotyöttömyys on korkeaa, ja monet opiskelijat tulevat haastavista olosuhteista. Koulu tukee opiskelijoiden koulunkäyntiä tarjoamalla ilmaisen koulutuksen, kouluruuan ja koulukyydit sekä tarjoaa käytännön tukea valmistumisen kynnyksellä. Koulun opetussuunnitelman keskiössä on puolestaan opettaa kestäviä viljelykäytäntöjä ja jakaa tietoa planetaarisista haasteista, kuten ilmastonmuutoksesta ja luontokadosta. Nuoret oppivat muun muassa veden säästämisestä, puiden istutuksen merkityksestä ja omavaraisesta ruuantuotannosta – taitoja, jotka tukevat sekä alueen haavoittuvaa luontoa että nuorten tulevaisuutta. Koulu tarjoaa käytännön tietoa myös muille yhteisön toimijoille, kuten arkkitehdeille, kaupunkisuunnittelijoille, yrityksille ja koululaisryhmille, toimien ympäristötietoisuuden ja kestävän kehityksen edistäjänä laajemminkin.

Artikkelissa tarkastellaan koulua Sofia Laineen kehittämän planetaarisen nuorisotutkimuksen viitekehyksen kautta. Lähestymistavan tarkoituksena on tarkastella nuoria ja nuoruutta suhteessa ympäröiviin planetaarisiin kriiseihin ja planeetan kantokykyyn sekä kannustaa tekemään globaalia nuorisotutkimusta ympäristölle kestävällä tavalla. Artikkelissa havaittiin, että puutarhakoulu toimii suunnannäyttäjänä kohti kestävää kehitystä. Se lisää ympäristötietoisuutta opiskelijoiden sekä yhteisön keskuudessa, edistää kestävien viljelymenetelmien omaksumista ja vahvistaa nuorten ympäristösuhdetta. Lisäksi koulu tarjoaa nuorille mahdollisuuden hankkia ammatillinen tutkinto, joka avaa ovia työllistymiseen ja yrittäjyyteen. Näin koulu tukee nuorten osallisuutta, luonnon suojelua, ilmastonmuutoksen torjuntaa ja vihreiden työpaikkojen syntyä. Tämänkaltainen koulutusmalli voisi sopia myös muille alueille, jotka kamppailevat samankaltaisten haasteiden – ympäristökriisien ja nuorisotyöttömyyden – kanssa ympäri maailmaa.

Artikkeli on luettavissa open access -julkaisuna:

Idrissi Boutaybi, S., Hartikainen, T., Benyamina, Y. & Laine, S. (2024) Gardening School to Support Youth Inclusion and Environmental Sustainability in Morocco (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.). Social Sciences 13: 687. https://doi.org/10.3390/socsci13120687 (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)

Sofia Laine

VTT, dos.
Tutkimusprofessori
044 416 5374
sofia.laine@nuorisotutkimus.fi

Tutkijan profiili

Jaa somessa: