Näkökulma-tekstien sarja Arviointitutkimus ja nuoriso 2.0 jatkuu kahdella uudella kirjoituksella, jotka kiinnittyvät nuorille suunnattuun taidetoimintaan. Reetta Kandolin arvioi kirjoituksessaan yhdessä taideohjaajien kanssa, millainen olisi se hip hop, joka sekä puhuttelisi lapsia ja nuoria aliarvioimatta heitä, että olisi samalla työkaluna rakentava ja soveltuisi myös nuorisotyön ja kasvatuksellisten tavoitteiden kanssa yhdessä käytettäväksi.
Emmi Pennanen pohtii kahden arviointitutkimuksen tulosten kautta tutkijan roolia nuorten äänen julkituojana. Tekstin kehyksenä toimii Jim Ifen määritelmä vuoropuhelussa rakentuvasta ihmisoikeuskäsityksestä. Pennanen ehdottaa, että nuorisotyötä lähestyviä hankkeita olisi hyvä rakentaa näiden periaatteiden mukaisesti, vieläpä niin että arviointitutkimus voisi olla keskeisessä roolissa tällaisten toimintamallien kehittämisessä ja ylläpitämisessä.
Lue uudet Näkökulmat:
Hip hop -taideohjaajien kokemuksia ja tulkintoja nuorten kohtaamisista kouluilla ja nuorisotaloilla
Näkökulma 63: 16.11.2020
Kirjoittaja: Reetta Kandolin
Näkökulma 62, 16.11.2020
Kirjoittaja: Emmi Pennanen
Lisätiedot
Sofia Laine
Kirjoitussarjan toimittaja
sofia.laine@nuorisotutkimus.fi
Näkökulma-kirjoitussarja
Nuorisotutkimusverkosto tuottaa monitieteistä tutkimusta ja vaikuttaa tutkimuksillaan yhteiskuntapolitiikkaan sekä nuorten parissa tehtävän työn kehittämiseen. Näkökulma-kirjoitussarja avaa Nuorisotutkimusverkostossa tehtävän tutkimuksen tuloksia yhteiskunnallisiksi puheenvuoroiksi ja kannanotoiksi. Näkökulmat sisältävät paitsi uutta tietoa nuorista, myös politikkaan ja käytännön toimintaan suunnattuja ehdotuksia. Ne tarjoavat tutkimustietoa yhteiskunnallisen keskustelun tueksi ja paremman maailman rakentamiseksi.
Kaikki ilmestyneet Näkökulmat ovat luettavissa Näkökulma-sivulla.