18-vuotias TikTok-tähti Jennifer Käld poistumassa fanitapaamisestaan vuoden 2019 Tubeconissa. Käldillä on TikTokissa yli neljä miljoonaa seuraajaa ja hän kutsuu seuraajiaan perheekseen. (Kuva: Hanna Reinikainen.)
Tubettajat ovat nykynuorison ahkerimmin seuraamia idoleita. Suosituimpien YouTube-tähtien kanavat keräävät valtavia seuraajamääriä, joiden tavoittaminen on alkanut kiinnostaa enenevissä määrin myös kaupallisia toimijoita ja voittoa tavoittelemattomia järjestöjä. Tubekulttuuriin vihkiytymättömän silmiin ilmiön laajuus saattaa vaikuttaa hämmentävältä. Miksi nuoret haluavat katsoa kymmenien minuuttien mittaisia videoita, joissa joku kertoo ruokavaliostaan, viimeisimmistä ostoksistaan tai vaikkapa menneen viikon askareistaan? Muun muassa tähän kysymykseen haetaan vastausta Fanikulttuuri.Nyt –kirjoitussarjan uusimmassa julkaisussa, jossa tutkija Hanna Reinikainen pureutuu tubettajien ympärille muodostuneen fani-ilmiön kiinnostavaan maailmaan. Muistathan tutustua myös sarjan aiempiin kirjoituksiin!
Hanna Reinikainen
22.10.2020
Lisätiedot
Janne Poikolainen
Kirjoitussarjan toimittaja
janne.poikolainen@nuorisotutkimus.fi
Fanikulttuuri. Nyt -sarjan kotisivu
Näkökulma-kirjoitussarja
Nuorisotutkimusverkosto tuottaa monitieteistä tutkimusta ja vaikuttaa tutkimuksillaan yhteiskuntapolitiikkaan sekä nuorten parissa tehtävän työn kehittämiseen. Näkökulma-kirjoitussarja avaa Nuorisotutkimusverkostossa tehtävän tutkimuksen tuloksia yhteiskunnallisiksi puheenvuoroiksi ja kannanotoiksi. Näkökulmat sisältävät paitsi uutta tietoa nuorista, myös politikkaan ja käytännön toimintaan suunnattuja ehdotuksia. Ne tarjoavat tutkimustietoa yhteiskunnallisen keskustelun tueksi ja paremman maailman rakentamiseksi.
Kaikki ilmestyneet Näkökulmat ovat luettavissa Näkökulma-sivulla.