Miten kunnallinen nuorisotyö on muuttunut 2000-luvulla? Miten koronapandemia vaikutti kunnalliseen nuorisotyöhön? Mitä koulu- ja oppilaitosnuorisotyö on käytännössä? Miten nuorisotyössä luodaan tiloja ja rakennetaan siltoja nuorille?
Teoksessa avataan näkymä 2020-luvun alun kunnalliseen nuorisotyöhön. Se tarjoaa ensimmäisen valtakunnallisen tilastollisen katsauksen koulu- ja oppilaitosnuorisotyön määrään, tavoitteisiin ja menetelmiin sekä esittelee nuorisotyön yhteistyöverkostoja ja arvioinnin tapoja.
Tutkimus perustuu kaikille Manner-Suomen nuorisotoimille lähetettyyn laajaan kyselyyn ja nuorisotyöntekijöiden työtään koskeviin kirjauksiin. Teos soveltuu erityisesti nuorisotyöstä mutta myös laajemmin nuoruudesta ja nuorten palveluista kiinnostuneille lukijoille.
Julkaisutiedote
Kunnallinen nuorisotyö Suomessa 2021 -raportti on julkaistu, 7.6.2022
- Tekijät:
- Antti Kivijärvi, Eila Kauppinen, Tomi Kiilakoski ja Juha Leskinen
- Hinta:
- 26
- Julkaisuvuosi:
- 2022
- Julkaisun numero:
- Nuorisotutkimusseuran julkaisuja 238
- ISBN:
- 978-952-94-6292-6 (nid.), 978-952-94-6293-3 (verkkojulkaisu)
- Ulkoasu:
- Nid.
- Sivumäärä:
- 105 s.
Sisällysluettelo
Kiitokset……………………………………………………………………………………….6
1 Johdanto……………………………………………………………………………………..7
1.1 Kyselyn ja analyysin toteuttaminen……………………………………………………9
1.2 Lokikirja-aineiston hyödyntäminen ……………………………………………………10
2 Kunnallinen nuorisotyö 2000-luvun alusta pandemia-aikaan…………………………13
2.1 Nuorisotyön asema kuntaorganisaatioissa ………………………………………………13
2.2 Nuorisotyön resurssit…………………………………………………………………………….18
2.3 Nuorisotyön kohderyhmä ……………………………………………………………………..22
3 Kunnallinen nuorisotyö korona-aikana …………………………………………………………26
3.1 Korona-aika Suomessa ………………………………………………………………………… 27
3.2 Korona-aika ja nuorisotyön tehtävät ………………………………………………………….30
3.3 Korona-ajan muutokset toiminnassa ……………………………………………………….33
3.4 Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa……………………………………………………….41
3.5 Nuorten tavoittaminen korona-aikana ………………………………………………………46
4 Koulu- ja oppilaitosnuorisotyö……………………………………………………………………50
4.1 Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön yleiskuva ………………………………………………..51
4.2 Nuorisotyö perusasteella…………………………………………………………………….58
4.3 Nuorisotyö toisella asteella …………………………………………………………………61
4.4 Kunnallinen nuorisotyö osana koulujen ja oppilaitosten rakenteita …………………..64
4.5 Pandemian vaikutukset koulu- ja oppilaitosnuorisotyöhön……………………………..68
4.6 Muiden tahojen tekemä koulu- ja oppilaitosnuorisotyö…………………………………72
4.7 Tilat, sillat, hyvinvointitehtävä: johtopäätöksiä koulu- ja oppilaitosnuorisotyöstä………………………………………………………75
4.7.1 Koulun hyvinvointitehtävä ja koulu kasvuyhteisönä………………75
4.7.2 Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön tavoitteet ……………………………. 77
4.7.3 Yhteistyön rakenteet…………………………………………………………80
4.7.4 Kehittämisen kohde: yhteisötaso………………………………………….81
5 Kunnallisen nuorisotyön arviointi ja vaikuttavuus …………………………84
5.1 Arvioinnin käytännöt…………………………………………………………..85
5.2 Tiedolla johtamisen oikeutus on toiminnan parantuminen ………….. 87
6 Katse tulevaan: kunnallisen nuorisotyön kehityskuluista ja
nuorisotyötä koskevasta tiedonkeruusta………………………………………….92
6.1 Tuloksista tiiviisti: monialaistuvaa hallinnointia, maltillista kasvua
ja uusia toimintakenttiä……………………………………………………………….92
6.2 Nuorisotyötä koskevan tiedonkeruun kehittäminen…………………………..94
Lähteet ……………………………………………………………………………………..95
Tiivistelmä………………………………………………………………………………… 105